Uporaba diktafona pri pouku
+ -Opozorilo: Mnenje je bilo izdano na podlagi določb Zakona o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-1, Uradni list RS, št. 94/07 - uradno prečiščeno besedilo), ki je z dnem 26. 1. 2023 prenehal veljati in ga je nadomestil nov Zakon o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-2, Uradni list RS, št. 163/22), zato mnenje ni več nujno aktualno. Mnenja po ZVOP-2 so na voljo tukaj.
Datum: 01.01.2013Številka: 0712-1/2012/3990
Kategorije: Šolstvo Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju Pooblaščenec) je 13. 12. 2012 prejel vaše elektronsko sporočilo, v katerem navajate, da je Komisija za usmerjanje otrok s posebnimi potrebami v postopku usmeritve osnovnošolca v okviru prilagoditev predlagala tudi uporabo diktafona pri pouku. Pooblaščenca sprašujete, ali je dovoljena uporaba diktafona za snemanje pouka (razlaga nove snovi, ustno ocenjevanje učencev in ostala komunikacija v oddelku). Ali bi tako snemanje pomenilo kršenje varstva osebnih podatkov ostalih učencev in učitelja oz. ali bi predstavljalo stresno situacijo za vse v učilnici.
Avtentično razlago posameznih določb zakona daje le Državni zbor, neobvezno pa predlagatelj zakona, zato vam na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, v nadaljevanju na podlagi 7. tč. 1. odst. 49. čl. Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 94/07, uradno prečiščeno besedilo, v nadaljevanju ZVOP-1) ter 2. čl. Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A, v nadaljevanju ZInfP), posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.
Zvočno snemanje, kot ga opisujete, sodi v domet varstva osebnih podatkov, šele ko preseže meje »osebne uporabe« - v današnji informacijski družbi je mejo zelo enostavno prestopiti.
Zvočno snemanje posega tudi v širše polje zasebnosti posameznikov in njihove osebnostne pravice (ali celo izpolni zakonske znake kaznivega dejanja neupravičenega zvočnega snemanja).
Pooblaščenec je izrazito zadržan do zvočnega snemanja pouka. Dodaten zadržek predstavlja ocena sorazmernosti takšnega ukrepa, saj se zdijo koristi otroka, ki bi si morda olajšal šolsko delo s poslušanjem posnetkov, v očitnem nesorazmerju z interesi vseh ostalih po svobodni, neovirani in nenadzirani komunikaciji. V vsakem primeru, pa bi bilo takšno snemanje po mnenju Pooblaščenca dopustno le pod pogojem, da vanj izrecno privolijo vsi vpleteni posamezniki (oziroma njihovi zakoniti zastopniki).
O b r a z l o ž i t e v:
Snemanje pouka s strani posameznega učenca s posebnimi potrebami za namen boljšega prilagajanja učnemu procesu le delno posega v področje, ki ga ureja ZVOP-1. Ta zakon se namreč po izrecni določbi 1. odst. 7. člena ZVOP-1 ne uporablja za obdelavo osebnih podatkov, ki jo izvajajo posamezniki izključno za osebno uporabo, družinsko življenje ali za druge domače potrebe. Vsekakor pa to ne pomeni, da zvočno snemanje pouka s strani posameznega učenca (četudi z utemeljitvijo, da gre za osebno uporabo) ne posega v širše polje zasebnosti in v osebnostne pravice posameznikov, ki so udeleženi v učnem procesu, torej zlasti drugih učencev in učiteljev. Navsezadnje je neupravičeno zvočno snemanje opredeljeno tudi kot kaznivo dejanje (137. člen KZ-1).
Vsekakor pa kakršnikoli posnetki, četudi narejeni sprva za povsem zasebno uporabo, postanejo podvrženi tudi ureditvi s področja varstva osebnih podatkov v trenutku, ko jih upravljavec uporabi »izven dometa osebne uporabe«, torej v primeru, da bi jih na primer posredoval tretjim osebam ali jih celo javno objavil (na primer v svetovnem spletu, kar je v sodobni informacijski družbi zelo pogost pojav).
Pooblaščenec je iz navedenih razlogov zelo zadržan glede priporočila, da posamezen učenec s posebnimi potrebami snema dogajanje med poukom z diktafonom. Za dopustnost takšnega snemanja bi morali v snemanje izrecno privoliti vsi vpleteni – vsi učenci (oziroma njihovi zakoniti zastopniki ali skrbniki) in vsi učitelji, učenec pa bi smel s posnetki razpolagati izključno za osebno uporabo – vse ostalo (morebitno posredovanje ali objava) pa bi bilo prav tako dopustno le s ponovno izrecno privolitvijo vseh vpletenih posameznikov.
Zavedanje, da je posameznik podvržen snemanju, prispeva k določeni stopnji stresa in vpliva na obnašanje posameznikov – tudi iz tega razloga Pooblaščenec izrazito ni naklonjen snemanju, še zlasti v okoljih, kjer otroci, ki so še posebej ranljiva skupina in terjajo še posebno skrb, preživijo skoraj tretjino svojega vsakdana. Vsekakor je treba tudi realno pretehtati koristi, ki bi jih učencu s posebnimi potrebami prineslo snemanje z diktafonom in možnimi alternativnimi ukrepi, ki bi imeli enak (ali morda še večji) učinek, in škodo, ki jo na drugi strani takšen ukrep v učnem okolju prinaša vsem vpletenim in celotnemu učnemu procesu.
Prijazen pozdrav,
Informacijski pooblaščenec:
Nataša Pirc Musar, univ.dipl.prav.,
pooblaščenka