Navodilo glede izvajanja 10.a člena ZDIJZ
+ -Opozorilo: Mnenje je bilo izdano na podlagi določb Zakona o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-1, Uradni list RS, št. 94/07 - uradno prečiščeno besedilo), ki je z dnem 26. 1. 2023 prenehal veljati in ga je nadomestil nov Zakon o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-2, Uradni list RS, št. 163/22), zato mnenje ni več nujno aktualno. Mnenja po ZVOP-2 so na voljo tukaj.
Datum: 10.04.2016Številka: 0712-1/2016/828
Kategorije: Bančništvo, Davčni postopki, Razno Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju IP) je prejel vaša dopisa z vprašanji, ki se vam postavljajo glede izvajanja četrtega odstavka 10.a člena Zakona o dostopu do informacij javnega značaja (Uradni list RS, št. 51/06 – uradno prečiščeno besedilo, 117/06 – ZDavP-2, 23/14, 50/14, 19/15 – odl. US in 102/15, v nadaljevanju: ZDIJZ), ki ureja javno objavo podatkov o plačilnih transakcijah, izvršenih v breme računov zavezancev za informacije javnega značaja (v nadaljevanju: zavezanci) v zvezi s spremembami tretjega odstavka 37. člena Zakona o davčnem postopku (Uradni list RS, št. 13/11 – uradno prečiščeno besedilo, 32/12, 94/12, 101/13 – ZDavNepr, 111/13, 25/14 – ZFU, 40/14 – ZIN-B, 90/14 in 91/15, v nadaljevanju ZDavP-2). Slednji ukinja obveznost samostojnih podjetnikov in posameznikov, ki samostojno opravljajo dejavnost, da morajo imeti za namene v zvezi z opravljanjem dejavnosti ločen transakcijski račun. Kot navajate, ima od 15. 12. 2015 dalje lahko ta kategorija poslovnih subjektov za opravljanje svojih zasebnih in poslovnih transakcij zgolj en transakcijski račun (o tem se odloči vsak sam), kar pomeni, da se na enem transakcijskem računu evidentirajo zasebna in poslovna denarna sredstva imetnika računa, pri čemer novela zakona ne posega v obstoječo ureditev Zakona o plačilnih storitvah in sistemih (Uradni list RS, št. 58/09, 34/10, 9/11, 32/12 in 81/15, v nadaljevanju: ZPlaSS), ki vsem pravnim in fizičnim osebam omogoča odpiranje neomejenega števila transakcijskih računov pri različnih ponudnikih plačilnih storitev v državi ali v tujini. Torej ZDavP-2 z vidika prepovedi in omejitev gotovinskega poslovanja predpisuje, da mora imeti ta kategorija poslovnih subjektov vsaj en transakcijski račun.Kot opozarjate, Uprava Republike Slovenije za javna plačila (v nadaljevanju: UJP) pri objavi podatkov v skladu z ZDIJZ do začetka izvajanja novele ZDavP-2I ni imela dilem glede objave podatkov, saj so se plačilne transakcije, ki so bile povezane s poslovno dejavnostjo fizične osebe, ki je kot poslovni subjekt vpisana v PRS, objavile v celoti v skladu s četrtim odstavkom 10.a člena ZDIJZ. Pri plačilnih transakcijah, izvršenih v dobro osebnega transakcijskega računa, ki so se nanašale na osebne prejemke iste fizične osebe, pa je UJP pred objavo osebne podatke anonimiziral, saj je iz same vrste računa v registru transakcijskih računov pri AJPES razvidno, da je to osebni račun fizične osebe. Po pričetku izvajanja ZDavP-2I pa lahko fizične osebe, ki so kot poslovni subjekt vpisane v PRS, za poslovne in zasebne namene uporabljajo skupni račun, ki pa je v bankah lahko odprt ali kot osebni ali kot poslovni račun. Po vašem mnenju bo migracija poslovanja iz poslovnih na »osebne« in obratno ukinitev »osebnih« računov in uporaba samo poslovnih računov vplivala na izvajanje četrtega odstavka 10. a člena ZDIJZ, ker UJP kot temeljno merilo za objavo podatkov upošteva poslovni račun, ki je javno objavljen v registru transakcijskih računov in v PRS. Če je prejemnik javnofinančnih sredstev fizična oseba, ki je kot poslovni subjekt vpisana v PRS, so pri javni objavi podatkov o plačilnih transakcijah v breme računov zavezancev po ZDIJZ po vašem mnenju možne tri situacije, in sicer:
- Prejemnik sredstev ima ločen poslovni transakcijski račun in ločen osebni transakcijski račun. V tem primeru UJP objavi na podlagi poslovnega računa podatke o prejemniku sredstev v celoti ter na podlagi osebnega računa anonimizira podatke o prejemniku v skladu z ZDIJZ.
- Prejemnik sredstev ima le en poslovni račun ali le en osebni račun, ki ga uporablja za zasebne namene in za opravljanje poslovne dejavnosti: za transakcije, izvršene v dobro poslovnega/osebnega računa, se objavijo vsi podatki iz 4. odstavka 10.a člena ZDIJZ, vključno z zasebnimi transakcijami (prilivi sredstev). V tem primeru UJP objavi vse podatke o transakcijah, ker je imetnik poslovnega/osebnega računa fizična oseba, ki je kot poslovni subjekt vpisana v PRS, in je objektivno nemogoče ločiti poslovne in zasebne prilive.
informacijska pooblaščenkaPripravila:
Alenka Jerše,
namestnica informacijske pooblaščenke