Informacijski pooblaščenec Republika Slovenija
   
dekorativna slika

Pridobivanje podatkov o pridobitnem delu s strani FURS

+ -
Datum: 25.05.2023
Številka: 07120-1/2023/298
Kategorije: Davčni postopki, Delovna razmerja, Posredovanje osebnih podatkov, Uradni postopki

Pri Informacijskem pooblaščencu (IP) smo prejeli vaše zaprosilo za mnenje. Navajate, da Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) glede na 35. člen ZZVZZ ne sme izplačati nadomestila plače zavarovancu, ki v času odobrenega bolniškega staleža in priznanega nadomestila plače opravlja pridobitno delo. Ker ZZZS s podatki o opravljanju pridobitnega dela ne razpolaga, vas zanima, ali lahko ZZZS od Finančne uprave Republike Slovenije (FURS) pridobi podatke o vrsti dohodkov, ki se nanašajo na opravljanje pridobitnega dela, in na kateri mesec se nanaša izplačilo na podlagi določene vrste dohodka. Vrste dohodkov, ki bi jih ZZZS želel pridobivati, so npr. dohodki na podlagi podjemne, avtorske, pogodbe o poslovodenju in drugih podobnih pogodb (ne pa tudi npr. dohodke iz oddajanja nepremičnin, življenjskih zavarovanj, dividend ipd.). Pojasnjujete, da bi ZZZS torej za zavarovano osebo, ki ji je s strani ZZZS priznano nadomestilo plače v breme obveznega zdravstvenega zavarovanja, na FURS-u opravil poizvedbo o vrsti dohodka in mesecu, na katerega se izplačilo za konkretno vrsto dohodka nanaša. Na podlagi pridobljenih podatkov bi ZZZS pozval zavarovano osebo, da poda pojasnila glede opravljanja pridobitnega dela v času bolniškega staleža.

Na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, vam v nadaljevanju skladno s 5. točko prvega odstavka 55. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 163/22; v nadaljevanju ZVOP-2), 58. členom Uredbe (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter razveljavitvi Direktive 95/46/ES (v nadaljevanju Splošna uredba) ter 2. členom Zakona o informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/05 in 51/07 – ZUstS-A; v nadaljevanju ZInfP) posredujemo naše neobvezujoče mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.

ZZZS bi od FURS načeloma lahko pridobil osebne podatke, potrebne za izvedbo konkretnega postopka kontrole začasne zadržanosti od dela (laične kontrole), na podlagi tretjega odstavka 76. člena ZZVZZ ter 24. člena ZDavP-2. Vendar pa bi moral presojo upravičenosti konkretne zahteve za posredovanje podatkov na podlagi zahteve po prvem odstavku 41. člena ZVOP-2, v kateri je treba navesti tudi razloge, ki izkazujejo potrebnost in primernost osebnih podatkov za dosego namena pridobitve, opraviti FURS kot upravljavec.

IP v primeru zavrnitve zahteve za posredovanje osebnih podatkov iz uradnih evidenc ali javnih knjig nastopa kot pritožbeni organ, če specialni predpis za posamezne primere ne določa drugače.

O b r a z l o ž i t e v:

Upravljavec mora imeti za vsako obdelavo osebnih podatkov zakonito in ustrezno pravno podlago. Po prvem odstavku 6. člena ZVOP-2 se osebni podatki lahko obdelujejo le takrat in v obsegu, kadar je to v skladu s pravnimi podlagami za obdelavo osebnih podatkov iz prvega odstavka 6. in 9. člena Splošne uredbe. Poleg tega ZVOP-2 vsebuje posebne določbe glede posredovanja osebnih podatkov v 39. do 41. členu ZVOP-2. Skladno s prvim odstavkom 39. člena ZVOP-2 osebe javnega sektorja posredujejo osebne podatke drugim osebam javnega sektorja ali drugim fizičnim ali pravnim osebam, če je za posredovanje dana pravna podlaga v skladu s 6. členom tega zakona, ter na podlagi zahteve iz prvega odstavka 41. člena tega zakona, razen če drug zakon določa drugače. Prejemnik podatkov sme osebne podatke obdelovati samo za namen, za uresničevanje katerega se mu posredujejo.

Skladno s prvim odstavkom 41. člena ZVOP-2 zahteva za posredovanje osebnih podatkov vsebuje (če drug zakon ne določa drugače):

1.     podatke o vlagatelju zahteve;

2.     pravno podlago za pridobitev zahtevanih osebnih podatkov;

3.     namen obdelave osebnih podatkov oziroma razloge, ki izkazujejo potrebnost in primernost osebnih podatkov za dosego namena pridobitve;

4.     predmet in številko ali drugo identifikacijo zadeve, v zvezi s katero so osebni podatki potrebni, ter navedbo organa ali drugega subjekta, ki obravnava zadevo;

5.     vrste osebnih podatkov, ki naj se mu posredujejo;

6.     obliko in način pridobitve zahtevanih osebnih podatkov.

Kot izpostavljate, prvi odstavek 35. člena Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju (Uradni list RS, št. 72/06 – uradno prečiščeno besedilo, s spremembami in dopolnitvami; v nadaljevanju ZZVZZ) določa, da zavarovanec ni upravičen do nadomestila med začasno zadržanostjo od dela, če v tem času opravlja pridobitno delo. Pravila obveznega zdravstvenega zavarovanja (Uradni list RS, št. 79/94, s spremembami in dopolnitvami; v nadaljevanju Pravila) v XV. poglavju vsebujejo določbe glede nadzora uresničevanja pravic. V 266. členu Pravil je predpisano, da ZZZS izvaja kontrolo začasne zadržanosti od dela (laično kontrolo), lahko pa za to s pogodbo pooblasti ustrezne pravne ali fizične osebe. Laično kontrolo naroči za vsak primer posebej imenovani zdravnik ali zdravstvena komisija. Pri nadzoru izvajalci kontrole ugotavljajo, ali je ravnanje zavarovanca v skladu z navodili osebnega zdravnika oziroma imenovanega zdravnika ali zdravstvene komisije. Izvajalci laične kontrole nimajo pravice vpogleda v zdravstveno dokumentacijo.

Skladno s 76. členom ZZVZZ so upravljavci zbirk osebnih in drugih podatkov, ki razpolagajo s podatki, ki se nanašajo na uresničevanje zdravstvenega zavarovanja, dolžni ZZZS na njegovo obrazloženo zahtevo brezplačno posredovati zahtevane podatke, potrebne za povrnitev škode in za nadzor nad uresničevanjem pravic in obveznosti iz tega zavarovanja. Prav tako je razkritje podatkov za potrebe vodenja postopkov dopustno na podlagi 24. člena Zakona o davčnem postopku (Uradni list RS, št. 13/11 – uradno prečiščeno besedilo, s spremembami in dopolnitvami; v nadaljevanju ZDavP-2), ki določa, da sme davčni organ razkriti podatke o posameznem davčnem zavezancu upravnim in drugim državnim organom, organom samoupravnih lokalnih skupnosti ter nosilcem javnih pooblastil, če ti potrebujejo zahtevane podatke v postopkih, ki jih vodijo v okviru svojih z zakonom predpisanih pristojnosti.

ZZZS bi od FURS torej načeloma lahko pridobil osebne podatke, potrebne za izvedbo konkretnega postopka kontrole začasne zadržanosti od dela (laične kontrole) po 266. členu Pravil, na podlagi tretjega odstavka 76. člena ZZVZZ ter 24. člena ZDavP-2. Ali bi bila zahteva za posredovanje podatkov, ki se nanašajo na opravljanje pridobitnega dela, ki jih navajate v zaprosilu, utemeljena, pa IP v okviru mnenja ne more presojati, saj skladno s četrtim odstavkom 41. člena ZVOP-2 v primeru zavrnitve zahteve za posredovanje osebnih podatkov iz uradnih evidenc ali javnih knjig nastopa kot pritožbeni organ, če specialni predpis za posamezne primere ne določa drugače. V nadaljevanju je glede odločitve IP možen tudi upravni spor.

Glede na obrazloženo vam IP predlaga, da zahtevo za posredovanje podatkov, ki bo vsebovala vse elemente iz prvega odstavka 41. člena ZVOP-2, vložite na FURS, ki bo moral na zahtevo skladno z drugim odstavkom 41. člena ZVOP-2 odgovoriti. IP pa ob tem posebej izpostavlja, da morajo biti zahtevani osebni podatki potrebni in primerni za dosego namena pridobitve, kar je dolžan (med drugim) obrazložiti vlagatelj zahteve.

Lepo vas pozdravljamo,

 

Pripravila:                                                                                                                                

Tina Ivanc, univ. dipl. prav.,

svetovalka IP za varstvo osebnih podatkov

 

Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav.

informacijska pooblaščenka