Informacijski pooblaščenec Republika Slovenija
   
dekorativna slika

Skupna odločba CSD - instuticionalno varstvo

+ -

Opozorilo: Mnenje je bilo izdano na podlagi določb Zakona o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-1, Uradni list RS, št. 94/07 - uradno prečiščeno besedilo), ki je z dnem 26. 1. 2023 prenehal veljati in ga je nadomestil nov Zakon o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-2, Uradni list RS, št. 163/22), zato mnenje ni več nujno aktualno. Mnenja po ZVOP-2 so na voljo tukaj.

Datum: 10.02.2016
Številka: 0712-1/2016/341
Kategorije: Upravni postopki Informacijski pooblaščenec (v nadaljevanju: IP) je prejel vaše elektronsko sporočilo, v katerem navajate, da je center za socialno delo (v nadaljevanju CSD) v zadevi oprostitve plačila institucionalnega varstva za vašega starša in določitev višine deleža plačila opravljanja storitve posameznemu zavezancu glede na njegovo plačilno sposobnost, izdal skupno odločbo vsem trem zavezancem. V skupni odločbi, kot navajate, je detajlno razgaljena premoženjska slika vsakega izmed zavezancev in njihovih partnerjev, brez kakršne koli privolitve. Zanima vas, ali je taka odločba skladna z zakonodajo s področja varovanja osebnih podatkov.Avtentično razlago posameznih določb zakona daje le Državni zbor, neobvezno pa predlagatelj zakona, zato vam na podlagi informacij, ki ste nam jih posredovali, v nadaljevanju, na podlagi 7. točke prvega odstavka 49. člena Zakona o varstvu osebnih podatkov (Uradni list RS, št. 94/07, uradno prečiščeno besedilo, v nadaljevanju ZVOP-1) ter 2. člena Zakona o Informacijskem pooblaščencu (Uradni list RS, št. 113/2005 in 51/2007–ZUstS-A, v nadaljevanju ZInfP), posredujemo naše neobvezno mnenje v zvezi z vašim vprašanjem.Pooblaščenec uvodoma poudarja, da ni pristojen za tolmačenje določb ZUP in določb ZSV oz. ZZZDR, zaradi česar je predmetno mnenje podano izključno z vidika določb ZVOP-1.
Osebni podatki vseh oseb, ki so v skladu z ZZZDR skupaj dolžne koga preživljati (zavezanci za plačilo), ki so bili pridobljeni in uporabljeni za namen odločitve o določitvi deleža plačila njegovega institucionalnega varstva, po mnenju IP znotraj kroga zavezancev za plačilo ne uživajo varstva osebnih podatkov, pri čemer pa so vsi, ki so se v okviru postopka odločanja seznanili z osebnimi podatki drugih oseb, dolžni le-te varovati in so odgovorni za kršitev varstva osebnih podatkov v primeru nezakonite nadaljnje obdelave (npr. razkrivanja drugim, javne objave ipd). Vsi zavezanci za plačilo štejejo kot stranke enega upravnega postopka, v katerem odloča CSD, zaradi česar izdaja skupne odločbe, v kateri so tako v izreku odločbe kot tudi v njeni obrazložitvi navedeni osebni podatki vseh oseb, ki so skupaj dolžne koga preživljati, ni v nasprotju z določbami ZVOP-1.Obrazložitev:8. člen ZVOP-1, ki je splošne narave, v prvem odstavku določa,  da se osebni podatki lahko obdelujejo le, če obdelavo osebnih podatkov in osebne podatke, ki se obdelujejo, določa zakon ali če je za obdelavo določenih osebnih podatkov podana osebna privolitev posameznika, v drugem odstavku pa je določeno, da mora biti namen obdelave določen v zakonu, v primeru obdelave na podlagi osebne privolitve posameznika pa mora biti posameznik predhodno pisno ali na drug ustrezen način seznanjen z namenom obdelave osebnih podatkov. V 16. členu ZVOP-1 je nadalje še določeno, da se osebni podatki lahko zbirajo le za določene in zakonite namene ter se ne smejo nadalje obdelovati tako, da je njihova obdelava v neskladju s temi nameni, če zakon ne določa drugače.
Pri obdelavi osebnih podatkov je potrebno ločevati med osebnimi podatki, ki se zbirajo zgolj za namene vzpostavitve in vodenja raznih evidenc oz. registrov, ter med osebnimi podatki, ki se zbirajo za namene odločanja v upravnih, sodnih in drugih postopkih. Kadar se osebni podatki zbirajo zgolj za namene vzpostavitve in vodenja raznih evidenc oz. registrov, je obdelava osebnih podatkov praviloma določena v področnem zakonu, ki določa vodenje posamezne zbirke, njeno vsebino, način zbiranja osebnih podatkov, čas shranjevanja osebnih podatkov in namen uporabe zbranih osebnih podatkov. Obdelava osebnih podatkov se v takšnem primeru šteje za zakonito, če se osebni podatki zbirajo v skladu z zakonom, ki določa vzpostavitev in vodenje posamezne zbirke osebnih podatkov. Kadar vzpostavitev in vodenje posamezne zbirke osebnih podatkov v zakonu ni določeno na ta način, sta vzpostavitev in vodenje zbirke zakonita, če se osebni podatki zbirajo oz. obdelujejo na podlagi osebne privolitve posameznika. Ob tem je potrebno opozoriti, da se določbe tretjega in četrtega odstavka 9. člena (za javni sektor) ter določbe  drugega in tretjega odstavka 10. člena ZVOP-1 (za zasebni sektor) že same po sebi štejejo kot neposredna zakonska podlaga za obdelavo osebnih podatkov, poleg tega pa se kot neposredna zakonska podlaga za vzpostavitev in vodenje zbirk osebnih podatkov štejejo tudi določbe VI. dela ZVOP-1 (področne ureditve).
Kadar se osebni podatki zbirajo za namene odločanja v upravnih, sodnih in drugih postopkih, se takšno zbiranje in nadaljnja uporaba oz. obdelava osebnih podatkov z vidika določb 8. in 16. člena ZVOP-1 šteje za zakonito, če se osebni podatki zbirajo in nadalje uporabljajo v skladu s procesnim in drugimi zakoni, ki določajo pravila posameznega postopka oziroma kriterije za priznanje uveljavljana pravic oz. obveznosti. Navedeno velja tudi za izdajanje t.i. skupnih upravnih odločb, s katerimi pristojni organ v enem upravnem postopku odloči o pravicah oz. obveznostih več oseb.Po prvem odstavku 100. člena Zakona o socialnem varstvu (Uradni list RS, št. 3/07 – uradno prečiščeno besedilo, 23/07-popr., 41/07-popr., 61/10 – ZSVarPre, 62/10 – ZUPJS in 57/12) v nadaljevanju ZSV) so upravičenci in drugi zavezanci storitev institucionalno varstvo dolžni plačati, na zahtevo upravičenca do storitve pa CSD, ki je pristojen za upravičenca, odloči o delni ali celotni oprostitvi plačila storitve v skladu z merili, ki jih je predpisala Vlada RS z Uredbo o merilih za določanje oprostitev pri plačilih socialno varstvenih storitev (Uradni list RS, št. 110/04, 124/04, 124/04, 114/06-ZUTPG, 62/10 – ZUPJS, 99/13 – ZUPJS-C in 42/15). V skladu z 29. členom navedene uredbe o višini prispevkov in oprostitev odloča CSD po predpisih o splošnem upravnem postopku (v nadaljevanju ZUP), če ZSV ne določa drugače. Pri odločanju o oprostitvah pri plačilu storitev institucionalnega varstva se obdelava osebnih podatkov za te namene šteje za zakonito, če se osebni podatki zbirajo in nadalje uporabljajo skladno z zakonom, ki določa pravila postopka. Iz 113.a člena ZSV izhaja, da centri za socialno delo lahko osebne podatke, o katerih vodijo zbirke podatkov, in podatke, ki jih v skladu z ZSV pridobivajo od upravljavcev zbirk osebnih podatkov, obdelujejo za potrebe postopka odločanja, izvajanja dejavnosti in vodenja evidenc po ZSV.To z vidika določb ZVOP-1 pomeni, da je zbiranje in uporaba osebnih podatkov, ki jih CSD zbere za namene odločanja o oprostitvi plačila storitve institucionalnega varstva, zakonita, če se osebni podatki zbirajo in uporabljajo v skladu z določili ZUP in ZSV, pri čemer je treba opozoriti, da določbe ZUP in ZSV glede uporabe osebnih podatkov zavezujejo tako CSD,  ki kot organ odloča o oprostitvi plačila storitve institucionalnega varstva, kot tudi stranke postopka in stranske udeležence oz. osebe, ki v postopek vstopajo zaradi varovanja svoji pravnih koristi.Zakon o zakonski zvezi in družinskih razmerjih (Uradni list RS, št. 69/04 – uradno prečiščeno besedilo, 101/07  -odl. US, 90/11-odl. US, 84-odl. US in 82/15-odl. US, v nadaljevanju ZZZDR) v prvem odstavku 124. člena določa, da je polnoletni otrok dolžan po svojih zmožnostih preživljati svoje starše, če ti nimajo dovolj sredstev za življenje in si jih ne morejo pridobiti. V 126. členu tega zakona pa je določeno, da v primeru, če je več oseb skupaj dolžnih koga preživljati, se ta dolžnost razdeli mednje po njihovih zmožnostih in tudi glede na to, koliko je bil kdo deležen skrbi in pomoči. Po določbi 42. člena ZUP se zato vsi, ki so skupaj dolžni koga preživljati, štejejo kot stranke enega upravnega postopka, v katerem odloča CSD, zaradi česar izdaja skupne odločbe, v kateri so tako v izreku odločbe kot tudi v njeni obrazložitvi navedeni osebni podatki  vseh oseb, ki so skupaj dolžne koga preživljati, ni v nasprotju z določbami ZVOP-1. Osebni podatki zavezancev za plačilo, ki so bili pridobljeni in uporabljeni za namen odločitve, po mnenju IP znotraj kroga zavezancev ne uživajo varstva osebnih podatkov, pri čemer pa so vsi, ki so se v okviru postopka odločanja seznanili z osebnimi podatki drugih oseb, dolžni le-te varovati in so odgovorni za kršitev varstva osebnih podatkov v primeru nezakonite nadaljnje obdelave (npr. razkrivanja drugim, javne objave ipd).IP še pojasnjuje, da mora CSD pri izdajanju skupnih odločb upoštevati tudi načelo sorazmernosti iz 3. člena ZVOP-1, kar pomeni, da lahko v izreku in obrazložitve odločbe navede le tiste osebne podatke upravičencev, ki so po obsegu primerni, da se zagotovi tako izvršitev izdane odločbe, kot tudi pravna varnost oz. pravica strank, da lahko učinkovito uveljavljajo pravna sredstva zoper izdano odločbo, kar pomeni, da morata izrek in obrazložitev odločbe obsegati podatke, določene v 213. in 214. členu ZUP.      

Lep pozdrav,Mojca Prelesnik, univ. dipl. prav.,
informacijska pooblaščenka